MENGAPA
HATI KITA
MATI
DAN
BAGAIMANA MENGHIDUPKANNYA
Sudah menjadi fitrah semulajadi atau sudah menjadi sifat atau
tabiat bagi hati, apabila seseorang itu berhadapan dengan sesuatu yang
menakutkan, hati akan berasa takut; ataupun bila ia berhadapan dengan sesuatu
yang kotor atau najis, hati akan terasa jijik. Semua ini berlaku secara
spontan. Apabila ia berha- dapan dengan sesuatu yang indah pula, hati akan
berasa tenang dan terhibur; bila berhadapan dengan makanan yang sedap akan
timbul ransangan pada nafsunya untuk makan makanan itu. Begitu juga apabila ia
berhadapan dengan sesuatu yang biasa, hatinya pun berasa biasa sahaja. Juga
menjadi sifat hati, apabila seseorang itu berhadapan dengan seseorang yang patut
dihormati, dengan sendirinya hatinya mahu hormat dan ia pun merendah diri.
Begitu juga apabila berhadapan dengan orang yang lebih
pandai, dalam hati tiba-tiba timbul inferiority complex atau rendah diri.
Begitu juga apabila berhadapan dengan orang yang lebih berkuasa, hati rasa
gerun dan hebat. Inilah di antara sifat dan fitrah yang ALLAH telah jadikan
pada diri manusia. Inilah dikatakan sifat-sifat hati atau sifat-sifat roh.
Akan tetapi kita berasa pelik, kenapakah ketika kita
berhadapan dengan sifat Ilmu Tuhan dan sifat Basar Tuhan, hati kita tidak pula
berasa malu. Padahal kita tahu ALLAH itu bersifat mendengar, melihat dan
mengetahui; pendengaran, penglihatan serta pengetahuan ALLAH itu tidak
terlindung oleh apa jua yang melindungi hinggakan apa yang tercetus di dalam
lubuk hati kita dan gerak hati pun ALLAH tetap mengetahuinya. Hati juga tidak
berasa gerun dan hebat bila berhadapan dengan kuasa ALLAH sedangkan ALLAH itu
berkuasa ke atas setiap sesuatu. Kuasa ALLAH itu maha hebat; apabila ALLAH katakan,
"jadilah" terhadap sesuatu pasti ia terjadi. Tetapi apabila hati kita
berhadapan dengan kuasa ALLAH, kita tidak pun berasa hebat atau gerun terhadap
ALLAH. Mengapakah hati kita tidak berasa takut apabila berhadapan dengan sifat
Jabbar, Qahhar dan Syadidul Iqab iaitu sifat Tuhan yang Perkasa, Keras dan
Sangat Menghukum. Mengapa pula hati ini tidak berasa kasih dan sayang kepada
Tuhan apabila kita mengetahui yang ALLAH itu bersifat Ar Rahman, Ar Rahim, Al
Ghafur dan menurut sebuah Hadis Qudsi, ALLAH me- ngatakan: Aku mengasihi
hambaKu itu lebih daripada kasihnya seorang ibu kepada anaknya."
Kita semua mengetahui perkara ini tetapi hati kita tidak
berasa kasih dan sayang kepada Tuhan. Begitu juga apabila kita berhadapan
dengan sifat Ar Razak ALLAH, hati kita tidak berasa syukur dan terhutang budi
kepada ALLAH. Padahal ALLAH setiap detik dan saat memberi rezeki kepada kita;
rezeki makan dan minum, rezeki pakaian, rezeki pandangan, rezeki berfikir dan
lain-lain yang semuanya merupakan nikmat dari ALLAH SWT. Mengapa hati kita juga
tidak terasa mahu berkhidmat kepada ALLAH sedangkan ALLAH telah memberitahu
dalam Quran: "Barangsiapa yang melaksanakan amal soleh akan dibalas amal
solehnya itu." Hati kita tidak pula terdorong untuk berkhidmat kepada ALLAH
dengan mengerjakan amal soleh. Mengapakah boleh terjadi demikian? Hati ini
tidak teransang lagi dengan apa jua rasa terhadap ALLAH SWT sepertimana nafsu
itu teransang apabila berhadapan dengan bermacam-macam bentuk keduniaan yang
ada di atas muka bumi Tuhan. Sepatutnya kalau sifat semulajadi roh itu apabila
berhadapan dengan sesuatu yang ada di muka bumi Tuhan ini sedia teransang,
tentu sekali ia berasa lebih sensitif lagi bila berhadapan dengan ALLAH yang
mempunyai sifat yang lebih hebat. Tetapi kita tidak berasa sensitif lagi
berhadapan dengan Ilmu ALLAH, Kudrat ALLAH, Sama’ ALLAH, Basar ALLAH dan
sifat-sifat ALLAH yang lain.
Mengapa boleh terjadi demikian, padahal kita juga telah
mempelajari kitab tauhid dan kitab feqah. Sebenarnya ini semua berlaku kerana
hati atau roh kita sudah mati. Apabila hati mati, hati itu tidak lagi kenal
ALLAH, ia hanya se- kadar tahu akan ALLAH. Hati itu hanya sekadar ada
al-ilmubillah tetapi tidak mempunyai al-makrifatu-billah. Padahal hati atau roh
itulah yang mula-mula mengenal ALLAH sebelum ia dimasukkan ke dalam tubuh kasar
ini. Ini telah ALLAH jelaskan dalam Al Quran: Bukankah Aku ini Tuhan kamu?
Semua roh menjawab, Ya, kami menyaksikan (bahawasanya Kamu adalah Tuhan
karni)." (Al A’raf: 172).
Tetapi setelah hati atau roh ini dimasukkan ke dalam badan
kasar sebagai sarang dan rumahnya, segala pengaruh material yang ada di dalam
badan itu termasuk pengaruh benda, pengaruh nasi, pengaruh makan dan minum,
pengaruh berkelamin dan pengaruh keduniaan lain telah mematikan hati atau roh kita,
hingga membuat ia tidak sensitif lagi berhadapan de- ngan kebesaran ALLAH. Hati
di dalam badan kita ini diibaratkan seperti raja dan anggota lahir ini sebagai
rakyatnya; mata, tangan, kaki, telinga, mulut dan semuanya rakyat kepada hati.
Apabila hati itu sudah mati bererti raja di dalam diri kita sudah tidak
berperanan lagi. Maka penjahatlah yang mengambil alih peranan sebagai raja di
dalam diri. Penjahat ini yang mengambil alih pemerintahan kerajaan diri untuk
mengganti roh yang telah mati itu. ’Orang jahat’ pun berkuasa dalam diri kita
iaitu hawa nafsu. ALLAH telah menceritakan kepada kita tentang hawa nafsu ini:
"Sesungguhnya hawa nafsu itu sangat mengajak orang berbuat jahat."
(Yusuf: 53)
Jadi, sifat semulajadi nafsu itu, telah ALLAH janjikan jahat.
Apabila roh sudah mati dan tidak berperanan lagi sedangkan dia raja di dalam
diri manusia, nafsu yang jahat inilah menjadi raja. Setidak-tidaknya raja yang
sebenarnya di dalam diri itu (roh) mengambil nasihat dari nafsu, tidak dari
akal lagi. Sepatutnya roh sebagai raja, mesti menerima na- sihat dari akal.
Akal adalah sebagai penasihat dalam kerajaan diri. Jadi kalaulah nafsu telah
mengambil alih jawatan raja di dalam diri, iaitu jawatan roh itu, nafsu yang
jahat ini akan mengajak mata melihat benda yang jahat, memerintahkan tangan
memegang benda yang jahat, memerintahkan mulut bercakap jahat, memerintahkan
kaki menghala ke tempat yang tidak baik, bahkan memerintahkan segala anggota
lahir melakukan kejahatan. Apabila berlaku demikian, lahirlah kerosakan di atas
bumi Tuhan, lahirlah kerosakan dalam kehidupan manusia, lahirlah kerosakan
dalam masyarakat seperti yang ALLAH gambarkan dalam Al Qurari: "Lahirlah
kerosakan di daratan dan lautan kerana usaha tangan manusia itu sendiri (yang
didorong oleh hawa nafsu) agar manusia itu merasai azab (di dunia lagi)."
(Ar Rum: 41)
Jadi akibat tindakan manusia yang melakukan maksiat kerana
didorong oleh hawa nafsunya yang telah mengambil alih tempat roh di dalam
dirinya sebagai raja, lahirlah kerosakan dalam kehidupan manusia. Bila ini
berlaku, ia menyusahkan manusia itu sendiri, menghuru-harakan manusia dan
menjadikan manusia bergaduh serta berperang sehingga akhirnya tidak ada
keamanan lagi. Inilah yang dikatakan Neraka dunia iaitu Neraka sementara waktu
sebelum Neraka di Akhirat – Neraka yang kekal abadi yang lebih dahsyat lagi.
Wal ’iyazubillah.
Jelaslah, apabila hati ini tidak sensitif lagi dengan Sama'
Tuhan, Ilmu Tuhan, Qudrat Tuhan dan lain-lain sifat Tuhan, itu menunjukkan hati
kita sudah mati. Perlulah kita hidupkan semula. Perlu kita usahakan
sungguh-sungguh supaya hati kita itu hidup dan berperanan semula di dalam diri
kita. Biar dia menjadi raja di dalam diri kita, jangan pula nafsu mengambil
alih kedudukannya. Sebabnya, apabila nafsu mengambil alih kedudukan hati maka
nafsu akan menghalakan kita derhaka kepada ALLAH SWT.
Untuk memulihkan hati agar hidup semula dan menjadi raja di
dalam diri serta menerima nasihat dari akal, dan untuk dapat menghalang hawa
nafsu (’orang jahat’ di dalam diri kita) daripada menghasut anggota-anggota
lahir ini untuk berbuat jahat lagi, maka ada dua peranan yang mesti dilakukan
oleh manusia. Pertama, manusia hendaklah berusaha membuang karat-karat di dalam
hati. Dengan perkataan lain, kita hendaklah melakukan mu- jahadatunnafs (melawan
hawa nafsu) bersungguh-sungguh supaya kita dapat memusnahkan sifat-sifat
mazmumah atau sifat-sifat batin yang keji yang ada di dalam hati seperti riyak,
ujub, hasad dengki, pemarah, tamak, bakhil, penakut, gila puji, gila pangkat
dan sebagainya.
Untuk membuang sifat mazmumah ini bukan mudah; terpaksalah
kita melawan hawa nafsu sungguh-sungguh. Kadang- kadang ia memakan masa sepuluh
tahun baru kita da- pat tundukkan nafsu kita. Kedua, setelah sifat-sifat
mazmumah dapat kita hilangkan, kita masukkan pula ke dalam hati kita itu
sifat-sifat yang terpuji, iaitu sifat-sifat mahmudah seperti ikhlas, redha,
qanaah, pemaaf, sabar, pemurah, berani dan syukur. Dengan kata yang lain, usaha
kedua ini ialah menggilap setelah usaha pertama membuang karat; untuk memberi
cahaya pada hati. Ini merupakan peranan bagi orang yang hatinya sudah dimasuki
oleh sifat- sifat mazmumah atau yang hatinya telah berkarat.
Ada dua peranan mereka – membuang mazmumah dan memasukkan
mahmudah. Tetapi bagi orang yang hatinya belum berdosa atau berdosa hanya
sedikit sangat dan sifat-sifat mazmumah belum bertapak di dalam hatinya, hanya
ada satu tugasnya – menggilap hati. Hatinya yang tidak berkarat itu hendaklah
diusahakan supaya bercahaya. Bagi orang yang sema- cam kita, yang sudah belasan
tahun malah puluhan tahun melakukan perkara- perkara dosa, terpaksalah
menjalankan dua peranan – membuang karat hati dan selepas itu menggilap hati.
Ertinya, kerja kita agak berat sedikit sebab ada dua peranan yang perlu dibuat
berbanding dengan orang yang hatinya sudah bersih yang peranannya hanya
meggilap supaya hatinya bercahaya. Jadi inilah peranan kita, mengikis karat
hati bersungguh-sungguh melalui mujahadatunnafs dan melalui mujahadatunnafs itu
juga kita menggilap hati. Apabila kita dapat berbuat demikian, barulah jawarih
(anggota lahir) kita dapat kita tundukkan kepada kehendak-kehendak ALLAH dan
dapat kita jauhkan ia daripada melakukan kederhakaan kepada ALLAH SWT.
Tetapi kalau kita tidak sanggup melawan hawa nafsu untuk
membuang sifat-sifat mazmumah, begitu juga tidak dapat memasukkan sifat-sifat
mahmudah ke dalam hati kita, ertinya kita setiap masa, setiap hari, derhaka
kepada ALLAH Taala, kita bimbang kelak apabila kita mati maka mati kita dalam
keadaan tetap derhaka kepada-Nya dan tempatnya Neraka. Wal ’iyazubillah.
Tanggungjawab kita untuk membaiki diri kita, yang akan memberi kesan berupa
kebaikan kepada perjuangan kita, adalah berat sekali. Kita terpaksa sentiasa
bermujahadatunnafs. Mujahadatunnafs atau memerangi hawa nafsu bukanlah seperti
me- merangi musuh-musuh yang lahir. Musuh-musuh lahir adanya sekali-sekala atau
bermusim. Tetapi mujahadatunnafs ini tidak bermusim; perlu dilakukan setiap
saat, setiap waktu, setiap ketika. Kejayaan kita melawan dan menundukkan hawa
nafsu itu merupakan kejayaan kita mendapat iman.
Orang yang mendapat iman ertinya berjaya dalam hidupnya.
Orang yang berjaya dalam hidupnya, ertinya berjaya nanti di Akhirat, dan orang
yang berjaya di Akhirat tiada lain tempatnya melainkan di Syurga. Moga-moga
ALLAH sentiasa memimpin kita hingga musuh yang ada dalam diri kita, iaitu hawa
nafsu, dapat kita lawan selalu supaya ia tidak berperanan lagi dan supaya hati
kitalah yang berperanan (dalam diri kita). Sememangnya untuk menjadi orang
Mukmin yang sejati itu agak susah. Kenapa? Kerana Syurga ALLAH itu manis.
Kadang-kadang jawarih kita dapat ditundukkan kepada kehendak- kehendak ALLAH
dan kita rasakan usaha kita itu sebagai khidmat ibadah atau amal soleh kita
kepada ALLAH. Tetapi kita perlu ingat, dan memang selalu kita diperingatkan,
melaksanakan amal soleh itu adalah seperti kita berkebun atau berladang.
Kadang-kadang bercucuk tanam itu lebih mudah daripada menjaga ladang. Usaha
kita mena- nam padi, menanam serai atau menanam keledek kadang-kadang lebih
senang daripada menjaga tanam-tanaman kita itu agar tidak dimusnahkan oleh
musuh.
Kerja menjaga itu kadang-kadang lebih berat dan susah
daripada kerja menanam. Umpamanya apabila kita sudah sembahyang; bukan mudah
untuk menjaga sembahyang yang kita buat. Kita sudah berpuasa; bukan senang
untuk menjaga puasa yang kita lakukan. Kita sudah berjuang berjihad; bukan
senang untuk menjaga supaya jangan sampai terbatal pahalanya. Kita sudah baca
Al Quran, berzikir, bersedekah, berzakat, naik haji, belajar atau mengajar
fardhu ain, berdakwah dan sebagainya; bukan senang hendak kita jaga segala
amalan itu agar tidak musnah pula pahalanya atau ganjarannya di sisi ALLAH.
Kalau kita tidak jaga segala amalan itu, kita akan jadi orang yang muflis.
Nampak macam kita beramal tapi hakikatnya kita tidak beramal. Kerana kita tidak
menjaga tanam-tanaman kita itu.
Perkara ini amat patut kita bimbangkan selalu sebab ini
merupakan soal amalan kita di Akhirat, tempat hidup yang kekal abadi. Biarlah
segala amal ibadah dan amal soleh yang kita sudah buat, selamat dan terus
mendapat pahala di sisi ALLAH Taala; jangan pula sampai ia rosak semula.
Walaupun susah hendak melepaskan diri daripada mengumpat, ujub, riyak, tetapi
kalau ALLAH pimpin, mudah sahaja bagi seseorang itu untuk berbuat demikian.
Tapi kalau ALLAH tidak pimpin diri kita, bagaimana kita usahakan sekalipun,
namun kita tidak boleh menghindarkan diri daripada sifat-sifat yang hendak
merosakkan amal kita itu. Jadi, sebagai orang yang beriman kepada ALLAH,
janganlah berputus asa. Berdoalah selalu agar Allah sentiasa memberikan taufiq
dan hidayah-Nya kepada kita agar segala sifat yang boleh menghapuskan amal
kebajikan itu dapat kita hindarkan. Di samping berdoa, kita perlu berikhtiar
bersungguh-sungguh semoga dengan doa dan usaha ini, ALLAH akan selamatkan kita.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar